Pokud pominete vícebodový vstřik, 4ventilovou techniku atd. a vezmete starší typ, u spalovacích motorů je to asi tak: 4takt 1300ccm = 2takt 970ccm = wankel 650 ccm = cca 40kW = 54 HP(koní) = 9L/100km. Jak je vidět, 4takt má nejlepší účinnost a nejmenší emise za cenu toho, že se energie ztrácí ve změti hejblátek (vačky, ventily atd.). Nejlépe si vede vankel, který má sice značné netěsnosti kolem rotačního pístu, nekoná ale lineární pohyb, tudíž nepřemáhá při návratu sebe sama, má výrazně plynulejší chod, protože pouze krouží a to jedním směrem. Navíc moment wanklu je bližší spíše dieselu. Krom toho se nedivte, že otáčkoměr ukazuje až 12 000 rpm hřídele, protože píst se točí teprve na 4 000. Navíc nemá hejblátka. Tolik základ. Z toho plyne, že je wankel je číslo jedna, protože emise vás neberou, stejně je to jen H2, CO a páry. CO je důležité, pokud nepřidáváte při výrobě H2 uhlík, mícháte si výbušnou směs, protože vodík hoří, oxid působí jako inhibitor ( ještě zpomalí hoření), ale pokud je tu místo toho vodík s kyslíkem, kyslík navodí tak vysokou rychlost hoření, že se jedná o třaskavou směs ( ale zase to spálíte zpátky na vodu
). Pokud chcete wankel, Mazda RX7 nebo RX8. Obojí je 2 x 650 ccm = 2 válce. Dělaj to pořát stejně, aby to nemuseli počítat znova
(nebo spíš pro zaměnitelnost dílů a nižší náklady), RX8 má ale RENEZIS II. Ta má keramickou povrchovou úpravu vnitřností, čímž vyřešíte ochranu před korozí. Fakt ovšem je, že si připlatíte.
4takt je blbost, upálíte ventily sodík nesodík, to stačí tak na ethanol. Museli byste ho taky seřídit z předstihu na pozápal.
2takt ujde, dokonce lepší vyběhanej, napovlakujte ho nebo mažte tekutou směsí kovů (jedy jako Hg, Pb atd. jsou nejlepší) nebo obojí. Při mazání olejem se dočkáte přehřívání (hřeje se krom motoru i olej, odpaří se a ohřívá vzduch) a nižší účinnosti, případně se stanete svědky jevu, kdy se spalovací motor za chodu změní v reaktivní
.
Autor předkládá pouze vlastní, ničím nepodložené názory, nikoho nenabádá k jakémukoli činu, byť i nepřímo souvysejícímu s daným tématem a distancuje se od jakýchkoli teoretických či praktických výsledků, následků či závěrů, odvozených od těchto názorů. Dále varuje že by mohly tyto být zavádějící,ne-li scestné, a proto by jim nemělo být důvěřováno a to ani okrajově. Pro vlastní bezpečí a bezpečí svého okolí BY JE NIKDO NEMĚL ČÍST.