Velice se omlouvám za chybný údaj. Psal jsem to již poměrně pozdě v noci (a o kousek jsem se spletl).
V původním příspěvku jsem již údaj upravil. Pokud je mi známo, tak němci založili i partnerskou firmu Air Car AG.
Akord píše:Dost me prekvapuje, že licenci koupili Nemci. Mají prece solidní vývojové zázemí. Zvládli by to behem roku. Na zvládnutí prototypu výkonove podobného motoru by treba mne stačilo rekneme 300000Eur.
Ano, to si řekne většina lidí. Ale realita je mnohdy trochu jiná. Já osobně bych tipoval spíše někde kolem 20 - 25 milionů CZK. Záleží na vybavenosti a na problémech, se kterými se během realizace budeš muset potýkat. Něco jiného je vyvinout cokoliv v jednom člověku = tzn. strávit nad tím klidně několik mnoho let. A něco jiného je vyvinout to v relativně krátkém čase (pozor, teď zrovna nehovořím o MDI
) a ale i velmi rychle to potom následně uvést na trh, aby se investice co nejdříve vrátily zpátky. Zvláště pak v případech, kdy jsi nucen spolupracovat se specializovanými pracovišti.
Vždyť se stačí jen podívat na příběh vynálezce Wankela, který svůj motor uviděl funkční až po skoro 30 letech od jeho prvotního návrhu (kdy se toho ale moc nezměnilo) a namontovaný v pohybovadle za dalších tuším 15 let. Na kolik do toho tehdy zasáhla probíhající WW2 můžeme pouze polemizovat.
Víě, mám velkou spoustu přátel, kteří se taktéž zabývají vlastním vývojem a výrobou, takže vím, co všechno to obnáší. Především kolik obětí museli přinést jejich vlastní rodiny. A kolik to potom všechno stojí. Např. než se původní výrobek
rolový laminátor za studena v malé rodinné prostějovské firmě Olepo (
http://www.olepo.cz/ ) dostal od prvního prototypu v šíři 320mm na ruční pohon až k verzi elektrické o šíři 450mm, tak samotný vývoj mezitím pohltil několik milionů korun. A taky by sis mohl říci:
vždyť jsou to jenom dvě vobyčejný pogumovaný trubky.
Opak je však pravdou a každý, kdo se do vývoje něčeho podobného pustil, ti dá za pravdu. Vždycky se totiž najdou nějaká nepředvídatelná technická úskalí. Nicméně jejich píle ve finále vyústila v krásné unikátní řešení, o které mají dnes zájem i velké světové firmy. Tudíž i tady se dalo objevit něco nového, přestože se laminátory vyrábějí již více jak sto let.
Mimochodem na jejich stránkách najdete i nádherný malý elektromobil Zubřík
http://www.olepo.cz/zubrik/ (kterýžto vyvinul vrchní konstruktér firmy Olepo pro svého nemocného synka). Dokonce jednou měli
kluci Olepáci sebou Zubříka na výstavě Reklama v modifikované verzi coby pojízdný výčep na pivo (a sklízeli s ním vélmi véélkýýý úspěch).