Aktuálně: Nový finanční systém - SPDR nabízí doživotní měsíční rentu, oddlužení. financování vlastních projektů. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...

Přestavba motoru Š120 na stirling

Moderátor: JiMi

Odpovědět
1220
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1719
Registrován: úte 09 led 2007 12:49
Bydliště: Praha
Dal: 1 poděkování
Dostal: 20 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Když jsem

Příspěvek od 1220 »

naposled našel spektro fotometr, tak jsem si myslel, že mně nikdo netrumfne, ale trumfnul./už ho ale nemám/
Pokud to budeš Lajosu zkoumat tak Ti věnuju tu sondu, a ještě Pt 100, pokud bys to využil, tak se ozvi :idea: :shock:
K.


lajos
Zasloužilý člen
Příspěvky: 2448
Registrován: pát 25 lis 2005 14:32
Bydliště: Liberec
Dal: 471 poděkování
Dostal: 212 poděkování

Akord

Příspěvek od lajos »

Chudinka stirling asi nějakou dobu tam leží a ležet bude-u nás se nekrade a nekdy se ani nepřemísťuje. Bohužel mě nepřitahuje ta jeho nízká účinnost, asi s ním osobně pokusy dělat nebudu-teda zatím.


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Re: Akord

Příspěvek od Akord »

lajos píše:Chudinka stirling asi nějakou dobu tam leží a ležet bude-u nás se nekrade a nekdy se ani nepřemísťuje. Bohužel mě nepřitahuje ta jeho nízká účinnost, asi s ním osobně pokusy dělat nebudu-teda zatím.
Zhabání muže mít i rozumnou formu. Já nabízel kolegovi, ať mi prodá jeden prototypový motor, na kterém jsem mel pri jeho konstrukci účast, a který zustal v šuplíku tesne pred dokončením za cenu asi 50 tisíc, a nepristoupil (taky horkovzdušný, ale ne stirling). Účinnost podobných modelu muže být kolem 5 procent, nekdy i 10, pokud jsou dobre udelané, takže prumerne víc, než doma udelaný parní stroj. Ale ve šrotu, nebo šuplíku by ten stirling asi skončit nemel.


JiMi
Zasloužilý člen
Příspěvky: 436
Registrován: stř 05 pro 2007 16:17
Bydliště: ta jižní morava

Re: a kde je vůbec JiMi ?

Příspěvek od JiMi »

petr111 píše:......nezapomněl se v dílně ?
Ne, ne, fotil jsem se nahý před zrcadlem, jak mi bylo doporučeno.
Teď vážně, ani jedno, ani druhý.

Jak jsem psal, že jsem si objednal ty skripta s řešenými příklady z termodynamiky a tak. A jak jsem psal, že ta anotace stála za hovno, tak to dopadlo nejlepším možným způsobem.
Skripta mi došla, ale na místo očekávané ceny cca 800 Kč jen 550. I říkám si, že by na mě pražáci byli hodní a dali mi množstevní slevu ? To jsem sám pro sebe zavrhl. Hm.. Asi mi poslali jen dva díly ze tří, s tím, že jako mají prázdný sklad a napaří mi další poštovné. Takhle jsem je nechtěl podezřívat, tak jsem se jen modlil, aby mi došly aspoň ty dva díly, které budou pro mě zajímavé.
Dojdu na poštu, zaplatím 550,- doma trhám, a čtu. 2. a 3. díl, 1. je vyprodán, o dotisku se zatím neuvažuje. Ještě mám naději. Nalistuji obsah, tepelné výměníky kapitola 12, hledám, nenacházím, druhý díl začíná kapitolou 14. A je to v pikách.
Takže teď si můžu vesele číst o základech difuze, absorpci, adsorpci, extrakci a vyluhování, destilaci, krystalizaci, sušení, o výměnících nic nového. Zase mě dostali. Aspoň vím, proč je anotace na stránkách vydavatelství tak výstižná. Potřebují se kluci zbavit neprodejných dílů.
Takže znovu internet a samostudium. Ale všechno je možná jinak.
JiMi


Přestavba motoru Š120 na stirling
JiMi
Zasloužilý člen
Příspěvky: 436
Registrován: stř 05 pro 2007 16:17
Bydliště: ta jižní morava

Aktualizace dokumentu projektu.

Příspěvek od JiMi »

snažil jsem sobě dostupnými prostředky dojít k nějakému závěru, jak velký by měl být přehaněč a návazně tedy i výměníky.
Takže zase jen nazáživné čtení, nemusíte extra stahovat.
V té části s výpočty jsem dal Akord-ovi za pravdu, že fakt není co počítat, že objemy jsou prakticky dány tím, jak mám konstruován pracovní píst, takže já sám pro sebe jsem zas o kousek dál. Pokud to bude někdo číst, snažil jsem k tomu termo problému najít i nějakou analogii, která je možná lépe pochopitelná.
To jen, že jsem tu četl pár vzkazů, že se tu někteří učí se mnou. Pokud budete mít jakejkoliv dotaz, co vám nebude jasný, nebo vás cokoliv napadne, co by mohlo být k věci nebo i proti věci, sem s tím.
JiMi


Přestavba motoru Š120 na stirling
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

JiMi, muzu ti poslat skripta se žádanou témou za 150 korun, které mužeš zaplatit až v prípade, že ti budou vyhovovat. Klidne i anonymne pres poste restante na nekterou poštu. V jiném prípade taky nezkrachuju. Pokud je ješte mají. Když ne, mužu ofotit ty své. Na muj vkus jsou dobré.


JiMi
Zasloužilý člen
Příspěvky: 436
Registrován: stř 05 pro 2007 16:17
Bydliště: ta jižní morava

Začínám zase trošku zdlouhavě...

Příspěvek od JiMi »

protože se chci k něčemu dostat.

V příloze mám přilepenu trochu okomentovanou fotku ze svého kreslícího udělátka, kterou nechci nic napadat nebo vyvracet. Slouží jen jako pomůcka pro vizualizaci něčeho, co v životě neuvidím. Mám tam nasimulován klasický gama stirling s přehaněčem posunutým o 90°

Tedy pohyb pracovního pístu po sinusovce, s úvratěmi a vším co k tomu patří tam snad najdem. Vodorovná osa nese úhel natočení hřídele.

Pohyb přehaněče funguje taky po sinusovce, ale zde jde spíš o objem plynu. Takže když jsme s hřídelí na 90°, je přehaněč maximálně na studeném konci, ale maximální objem plynu je pod teplým výměníkem. Proto je tam popiska teplá strana.

S tlakem je to vůbec nejhorší, předpokládám, že budu napaden že nic nepočítám, ano, je to jen vizualizace. Takže tlak se v našem uzavřeném systému stirlingu pohybuje kolem středního (plnícího) tlaku. Abych nemohl nikde použít slovo podtlak, řekněme že plnící tlak bude 5 atm, což je střední hodnota, na grafu 0 a kolem této hodnoty tlak v uzavřeném systému cyklicky pracuje. Je mi jedno v jakých hodnotám, jde mi o vizualizaci. Samozřejmě změna tlaku bude nějakým způsobem, opět je mi jedno jak moc, zpoždovat za objemy plynu pod výměníky. Jen pro ucelenější představu, tlak v soustavě se může pohybovat třeba v mezích 5,5 atm a 4,5 atm. Pořád kolem nějaké střední hodnoty.

Představme si teď jednoválcový stirling.
Takže stirling se může otáčet proto, že práce expandujícího plynu převedená do setrvačného pohybu hřídele je větší než práce kterou potřebujeme pro kompresi stejného plynu, tentokrát už ale z větší části do studeného výměníku.

Takže naším cílem (teď pro tuto vizualizaci) by mělo být, aby tlak v soustavě nad střední hodnotou byl pokud možno sesynchronizován s pohybem pracovního pístu. Tím myslím tlak nad střední hodnotou, píst v pohybu k dolní úvrati (0° až 180°), tlak pod střední hodnotou, píst v pohybu k horní úvrati (180° až 360°). Schválně jsem nastavil střední tlak výš, aby tu nešlo o přetlaky a podtlaky. Aby líp vyniknul ten fakt, že náš výkon (který chceme odebrat) je rozdíl prací expadnujícího plynu a komprese, kterou musíme naopak udělat, abychom se s plynem dostali zase na začátek cyklu. Nemáme spalovací motor a dodávku energie z vnějšku.

To je tak vše, co bych k této první vizualizaci chtěl říct. Další budou následovat, takže pokud k tomu chce kdokoliv cokoliv říct, máte možnost do příštího mého příspěvku.
JiMi
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Přestavba motoru Š120 na stirling
lajos
Zasloužilý člen
Příspěvky: 2448
Registrován: pát 25 lis 2005 14:32
Bydliště: Liberec
Dal: 471 poděkování
Dostal: 212 poděkování

k obrázkům nalezence

Příspěvek od lajos »

Dnes se mi podařilo prohodit pár slov s panem profesorem, pod kterého patronací si hráli s tím naším školním stirlingem.
Mluvil o médiu H nebo He , že má min. vnitřní tření, bylo natlakováno na 7MPa a při 500otáček dosahoval účinnosti přes 50%.
Nevím zatím jestli se dostanu k nějaké dokumentaci.


JiMi
Zasloužilý člen
Příspěvky: 436
Registrován: stř 05 pro 2007 16:17
Bydliště: ta jižní morava

Re: k obrázkům nalezence

Příspěvek od JiMi »

lajos píše:Dnes se mi podařilo prohodit pár slov s panem profesorem, pod kterého patronací si hráli s tím naším školním stirlingem.
Mluvil o médiu H nebo He , že má min. vnitřní tření, bylo natlakováno na 7MPa a při 500otáček dosahoval účinnosti přes 50%.
Nevím zatím jestli se dostanu k nějaké dokumentaci.
Když bude cokoliv k těm obrázkům, bude to lepší. Takto když jsem na ně koukal, tak mi to připadá dost nepochopitelné.
Teď nekritizuji ani nezpochyňuji. Jen jsem se snažil z fotek něco vyčíst.

Předpokládám, že to velké stříbrné bude spíš regenerátor, než chladič. Nebo možná kombinace obojího. Co mi ale neštimuje ze všeho nejvíc jsou ty veliké objemy vůči válci a propojování gumovýma (pružnýma) hadicema. Navíc když jsi to teď posvětil 70 atm, je to pro mě o mnoho horší. Chtěl jsem své postřehy, které mi nejdou do hlavy napsat hned ten den, kdy jsi to vystavil, ale nechtěl jsem vyvolat hned nějakou zbytečnou diskuzi.
To až teď těch 70 atm mě trochu dostalo.
Dík za obrázky i za invenci, kterou do toho vkládáš tím, že nás s tím chceš seznámit. Doufám, že to nebereš nějak zle. Opravdu si myslím, že čím víc toho uvidíme, případně i přečteme s nějakou zprávou, můžem si líp skládat kamínky do mozaiky.
Za mě držím palce, kdyby se podařilo sehnat cokoliv dalšího.
Pokud by to byl zveřejnitelný projekt, bylo by úplně maso, dostat se k parametrům, vyhodnocení....
JiMi


Přestavba motoru Š120 na stirling
lajos
Zasloužilý člen
Příspěvky: 2448
Registrován: pát 25 lis 2005 14:32
Bydliště: Liberec
Dal: 471 poděkování
Dostal: 212 poděkování

Příspěvek od lajos »

I když trochu útržkovitě, přesto sem dávám ty údaje které se dozvím, právě aby jste se alespoň podle něčeho nějak mohly se orientovat.
Zatím ty fotky ti popsat nemůžu, na detaily nebyl čas.


JiMi
Zasloužilý člen
Příspěvky: 436
Registrován: stř 05 pro 2007 16:17
Bydliště: ta jižní morava

Příspěvek od JiMi »

lajos píše:I když trochu útržkovitě, přesto sem dávám ty údaje které se dozvím, právě aby jste se alespoň podle něčeho nějak mohly se orientovat.
Zatím ty fotky ti popsat nemůžu, na detaily nebyl čas.
V pohodě, co bude, bude. A bude to, až to bude, pokud to bude. To je různých bude-í.
Nedělej si žádný násilí, my tu nikam neprcháme. Ale to víš, jak malý děcka, když jim ukážeš novou hračku, jéééé, honem, honem. Taky jsme tu samí klucíí (alespoň myslím), takže rozostření pozornosti novým technickým udělátkem je zcela přirozené.

JiMi


Přestavba motoru Š120 na stirling
Uživatelský avatar
Ilem
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3119
Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
Bydliště: Hradec Králové
Dal: 71 poděkování
Dostal: 349 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ilem »

JiMi píše:Taky jsme tu samí klucíí (alespoň myslím),
Nejmíň jedna holka tu je. Narazil jsem na ni někde ve "zdraví" ;)


"Dum spiro spero"
Ciceron
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Nevím, zda se to už vyrešilo, ale ta velká kovová čepice v pravé části je plynový horák, který ohrívá zrejme rebrovanou hlavu stirlinga v čepici, i když by spíše slušely trubky výmenníka. Horák sedí na prehaneči s regenerátorem. Pracovní píst by mel být ten samostatný vepredu. 70 bar(atm) a He, nebo H2 je na domácí pomery prehnané. Jinak se delají i na 200 bar. Účinnost 50 procent je nanejvýš výpočetní chyba, nebo opomenutí desetinné tečky uprostred. O tom, že jde patrne o chybu, svedčí i použití vodíku práve pri 500 otáčkách, kde vzduch šlape docela dobre. H2 a He začínají být zajímavé až kolem 1000 otáček a víc (otáčky souvisí s optimálními objemy a prutoky výmenníku). Mezi 500-1000 je možné použít i jiné plyny. Účinnost odhaduju nejvíc 20 procent, ale s porádným trubkovým výmenníkem, který tam zatím nevidet. Vzduch není až tak špatný, pokud se to nežene do otáček pres 1000/min, a merného výkonu srovnatelného se spalovacími motory. Za spodní limit plnícího tlaku považuji 4 až 8 bar, podle dalších nároku.
To velké stríbrné trubkové je chladič. Ať neplete jeho objem a nízkotlaké hadice. To je sekundární, nebo externí chladič, ne tlakový, ten je nejspíš schován mezi prehanečem a klikou(nebo součást prehaneče) a je tvoren soustavou tenkých trubek s malým objemem. Ten promývá kapalina, která pres obehové čerpadlo proudí do toho externího. Primární chladič stirlinga by se o vzduch prímo neuchladil, nebo výjimečne ventilátorem, ale méne efektivne.


JiMi
Zasloužilý člen
Příspěvky: 436
Registrován: stř 05 pro 2007 16:17
Bydliště: ta jižní morava

Příspěvek od JiMi »

Ten hořák a teplou komoru jsem tam pochopil. Ale u toho "sekundárního" chladiče mě matou ty hadice z pracovních prostor. Jak z objemu přehaněče, tak z objemu pístu.
Leda že by ten přehaněč i píst měli oplášťování a dochlazování probíhalo nějakým druhým okruhem.
Dík za odhad toho, co asi vidíme na fotkách. Taky bych rád zakopával o takové věci.

Právě že je to taková pro mě netradiční konstrukce, tak by mě to zajímalo víc, ale nositelem informace je tu lajos, tak si budeme muset počkat.
JiMi


Přestavba motoru Š120 na stirling
lajos
Zasloužilý člen
Příspěvky: 2448
Registrován: pát 25 lis 2005 14:32
Bydliště: Liberec
Dal: 471 poděkování
Dostal: 212 poděkování

domácí sporákový stirling

Příspěvek od lajos »

http://www.indavideo.hu/video/Hazikeszi ... r_1000_rpm
pěkné video. Podíval jsem se na stránky původce, má tam i další videa a na jeho fóru je asi 27 stran řečí a možná i popisu. Je to v maďarštině.
Je to časově náročné, zatím jsem do toho ani nedlóóbnul.


Odpovědět

Zpět na „Přestavba motoru Š120 na stirling“