Podobného názoru jsem byl přesně do té doby, než můj synek vletěl s autem do cedrů.NAVAR píše: ..... Pásy se stejně u běžného člověka v rychlostech nad 60km trhají .....
Ono je to vše trochu jinak. Tvrdé čelní nárazy jsou jenom určitým procentem automobilových havárií.
Několikrát jsem kdysi svýmu klukovi kladl na srdce aby, pokud mu nějaký bodavý hmyz vletí do auta, nejdříve v klidu zastavil a teprve poté situaci řešil.
Zavolala mi žena, že synek (tenkrát snad 20) zrušil auto, ale že je více méně v pořádku. To jsem byl v práci a jelikož to nevyžadovalo můj okamžitý zásah, dojel jsem na místo činu až po skončení pracoví doby asi tak dvě hodiny po události. Auto, středně velký GM kombík, pro vás ohromný, visel na tůjích stranou neasfaltované vozovky. Rám vozidla byl ohnutý jak když šlápne na papuč, střecha splasklá veprostřed a byla z toho hokejka. Synek odbočil z cesty jak mi později sdělil zhruba v 80km/h těsně před můstkem přes potok, kde žádná odbočka nebyla. Vlítla mu vosa do auta, jak mi sdělil policajt, co tam ještě vypisoval zprávu. Synek se po ní za jízdy začal ohánět, aby ji vypudil. Z cesty synek ustřelil s návozu asi tak 2-3 metry nad okolním terénem a ustlal si s károu zhruba ty dva metry nad okolním terénem na polštáři ohnutých tůjí (cedrů). Měl z toho bouli na čele a řeznou ránu, protože se mu do nárazu čelem na sluneční clonku připletly brýle. Jinak nic. Byl přivázaný a tím, že cedry pozohýbal, byl náraz dost tlumený. Ačkoliv není žádný prcek a v té době už nebyl, vyvázl z toho bez vážného zranění jenom díky bezpečnostnímu pásu. Jinak by si nejspíše prolomil hrudní košíček o volant. Kára šla do šrotu, ale kluk jak buk je fajn.
Poučení pro mne tudíž plyne, že člověk by se na povinost být upoután ve vozidle měl asi spíše dívat ze statistického hlediska všech situací karambolů, nejenom z hlediska přímého nárazu, a zde musím dát za pravdu vládním institucím, které se tak na to dívají. Ono je úplně putna, co bezpečnostní pásy nezachrání. Důležité je, co zachrání, včetně dost nízkého procenta, kdy bezpečnostní pásy zamezí komukoliv z posádky se včas vyprostit z vozidla. Je to vše hra statistiky, situace a pravděpodobností.
Ahoj, Slávek.