StepanPepan píše:Stirlingu - několik poznámek.
Za prvé - u takovýhle obrázků se používá formát PNG, v tomhle konkrétním případě je velký 16 kB místo skoro 200.
Za druhé - jaký má motor objem, co v něm chceš použít za médium při jakém tlaku a jaký očekáváš výkon?
Za třetí - jseš si vědom toho, že kompresor byl stavěn na výkon řádově vyšší, takže například tření, které v kompresoru nedělalo problém, bude velký problém u stirlingu? Zkoušel jsis po rozebrání kompresor jenom vyčistit, případně vyleštit, čerstvě namazat, dát dohromady a změřit práci k protočení kompresoru o jednu otáčku a porovnat jí s očekávanou prací, kterou vykoná?
Stirling při 1 baru, se vzduchem, teplotách 400 a 50 stupňů má očekávaný výkon 14 W při 450 otáčkách za minutu. To dává asi 1,86 J na otáčku. Myslíš, že se ten kompresor vůbec hne?
Při deseti barech je to 222W při 600 rpm, to už je 22 J na otáčku. To už by se hýbat mohl.
Za čtvrté - použít ke stavbě malého pokusného (hračkového) stirlingu tenhle konkrétní kompresor bez větších úprav se mi zdá nevhodné, ten kompresor vypadá... nevím jak to říct... humpolácky? Nejjednodušší a neprimitivnější konstrukce bez ohledu na ztráty třením, protože pokud ten kompresor měl příkon třeba 10 kW, bylo jedno, že měl ztráty třením třeba několik stovek wattů. Tobě to jedno není.
StepanePepane
ad 1
po konverzi na PNG na me vybaflo 2,8 MB, coz mi prijde vic nez tech 200kB, pokorne se vracim k JPG. Bud jsi konvertoval jinou kvalitu, jine nastaveni, nebo ses jen prekouknul...
ad 2
ma to docela maly objem, toho sem si vedom, proto se musi vsechno maximalne omezit. Motor ktery to honil mel asi jednoho kone, tusim 750 W, takze realne muzu ocekavat maximalne 100 W. Medium bude vzduch, samozrejme, protoze helium nemam a s vodikem se nechci zatim patlat. Stacilo mi to v praci. Tyhle media se totiz docela blbe tesni. Konstrukce kompresoru mi dovoli jit nekam na 10 atmosfer, mozna 15, tady sem omezenej tim, co mi da muj kompresor.
ad 3
tu praci Ti pocital nejaky program, vid? Ja sice program nemam, ale zato sem uz rozebral par motoru a dost si s nimi vyhral, takze to beru jen "od oka" a myslim si ze se to tocit bude. S tim trenim mas samozrejme pravdu, na tom ale pracuju, napriklad ucpavka bude mit nizsi pritlak pruziny, aby tolik nebrzdila a tak dal. Lesteni je naprd, to se zkouselo v padesatych letech a zjistili ze se to neosvedcilo - stouplo opotrebeni i treni. Ono se totiz znacne zhorsi mazani, protoze olejovy film nema na cem drzet. V pripade kanalu pro proudeni vzduchu je samozrejme lesteni namiste, i kdyz i o tom se da nekdy s uspechem pochybovat - zralok ma napriklad kuzi drsnou jako smirglpapir a paradoxne mu to snizuje treni pri pohybu vodou. Ztraty nemuzes merit tak ze si s tim udelas jednu otacku, ztraty jsou znacne zavisle na otackach, teplote oleje, teplote lozisek, na vulich v loziskach a tak. NApriklad tvrde chromovane pistni krouzky maji mensi treni nez litinove...
Dvoustrojove zarizeni bude mit ztraty opraoti jednostrojovemu vyssi o treni na ulozeni jedny klikovky a ztraty na retezovym prevodu.
ad 4
pouziti tohohle kompresoru se mi zda naopak velice vyhodne, protoze mi to resi spoustu problemu - ucpavky a tak. Konstrukce je jako tlakova skrin, protoze tam behal freon, takze pohoda. Ztraty trenim nejsou nijak sileny, zalezi na oleji, a vubec provozu. Kdyz budu mit chut, tak to muzu osetrit kluznym lakem a mohlo by to behat na skoro bez oleje. Zatizeni bude daleko mensi nez v kompresorovym rezimu, takze muzu i tak pouzit ridkej olej pro snizeni ztrat.
Jak se rika: Vaha cmelakova tela vzhledem k nosnosti jeho kridel mu cini absolutne nemozny aby letal, on to vsak nevi a tak vesele leta!
Pokrocil sem s rezanim a horka hlava ma tvar vyrezanej, jeste musim zapilovat rezne plochy, at to trochu sedi a ma rozmery a je to kolme, rovnobezne a tak. Pak prijde na radu dosedaci plocha a bude pripravenona vrtani kanalu.
Ostatnim dekuji za nabidky pomoci a drzeni palcu
Preju krasny vikend!
Zdravi Stirling
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.