Aktuálně: Nový finanční systém - SPDR nabízí doživotní měsíční rentu, oddlužení. financování vlastních projektů. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...

Přestavba motoru Š120 na stirling

Moderátor: JiMi

Odpovědět
1220
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1719
Registrován: úte 09 led 2007 12:49
Bydliště: Praha
Dal: 1 poděkování
Dostal: 20 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: 4

Příspěvek od 1220 »

StepanPepan píše: Stirling při 1 baru, se vzduchem, teplotách 400 a 50 stupňů má očekávaný výkon 14 W při 450 otáčkách za minutu. To dává asi 1,86 J na otáčku. Myslíš, že se ten kompresor vůbec hne?

Při deseti barech je to 222W při 600 rpm, to už je 22 J na otáčku. To už by se hýbat mohl.

Promiň Stepo
nějak Ti vypadly údaje o velikosti stroje :(
Je už to skoro jako jiný výtečník zde, který dává graf bez popisu os a když se mu smějou tak se cítí jěště ukřivděný ...........
Píšu jen pro pořádek. Když čísla tak všechny.
Jinak tření lze snižovat změnou ložisek, změnou maziva .......
Při větších tlacích bude problém s těsněním, ale pokusníci rádi problémy řeší......
Tento kompesor skoro jistě keramické ucpávky nemá, ale moderní čerpadla na vodu běžně ano ...........
Právě naopak rozumný člověk udělá napřed fungující hračku, a tím pochopí to co není v učebnicích
Zdarec
K.


Stirling
Stálý člen
Příspěvky: 29
Registrován: stř 30 čer 2010 21:10
Bydliště: Kozí vrch

Re: 4

Příspěvek od Stirling »

StepanPepan píše:Stirlingu - několik poznámek.

Za prvé - u takovýhle obrázků se používá formát PNG, v tomhle konkrétním případě je velký 16 kB místo skoro 200.

Za druhé - jaký má motor objem, co v něm chceš použít za médium při jakém tlaku a jaký očekáváš výkon?

Za třetí - jseš si vědom toho, že kompresor byl stavěn na výkon řádově vyšší, takže například tření, které v kompresoru nedělalo problém, bude velký problém u stirlingu? Zkoušel jsis po rozebrání kompresor jenom vyčistit, případně vyleštit, čerstvě namazat, dát dohromady a změřit práci k protočení kompresoru o jednu otáčku a porovnat jí s očekávanou prací, kterou vykoná?

Stirling při 1 baru, se vzduchem, teplotách 400 a 50 stupňů má očekávaný výkon 14 W při 450 otáčkách za minutu. To dává asi 1,86 J na otáčku. Myslíš, že se ten kompresor vůbec hne?

Při deseti barech je to 222W při 600 rpm, to už je 22 J na otáčku. To už by se hýbat mohl.

Za čtvrté - použít ke stavbě malého pokusného (hračkového) stirlingu tenhle konkrétní kompresor bez větších úprav se mi zdá nevhodné, ten kompresor vypadá... nevím jak to říct... humpolácky? Nejjednodušší a neprimitivnější konstrukce bez ohledu na ztráty třením, protože pokud ten kompresor měl příkon třeba 10 kW, bylo jedno, že měl ztráty třením třeba několik stovek wattů. Tobě to jedno není.
StepanePepane

ad 1

po konverzi na PNG na me vybaflo 2,8 MB, coz mi prijde vic nez tech 200kB, pokorne se vracim k JPG. Bud jsi konvertoval jinou kvalitu, jine nastaveni, nebo ses jen prekouknul...

ad 2

ma to docela maly objem, toho sem si vedom, proto se musi vsechno maximalne omezit. Motor ktery to honil mel asi jednoho kone, tusim 750 W, takze realne muzu ocekavat maximalne 100 W. Medium bude vzduch, samozrejme, protoze helium nemam a s vodikem se nechci zatim patlat. Stacilo mi to v praci. Tyhle media se totiz docela blbe tesni. Konstrukce kompresoru mi dovoli jit nekam na 10 atmosfer, mozna 15, tady sem omezenej tim, co mi da muj kompresor.

ad 3

tu praci Ti pocital nejaky program, vid? Ja sice program nemam, ale zato sem uz rozebral par motoru a dost si s nimi vyhral, takze to beru jen "od oka" a myslim si ze se to tocit bude. S tim trenim mas samozrejme pravdu, na tom ale pracuju, napriklad ucpavka bude mit nizsi pritlak pruziny, aby tolik nebrzdila a tak dal. Lesteni je naprd, to se zkouselo v padesatych letech a zjistili ze se to neosvedcilo - stouplo opotrebeni i treni. Ono se totiz znacne zhorsi mazani, protoze olejovy film nema na cem drzet. V pripade kanalu pro proudeni vzduchu je samozrejme lesteni namiste, i kdyz i o tom se da nekdy s uspechem pochybovat - zralok ma napriklad kuzi drsnou jako smirglpapir a paradoxne mu to snizuje treni pri pohybu vodou. Ztraty nemuzes merit tak ze si s tim udelas jednu otacku, ztraty jsou znacne zavisle na otackach, teplote oleje, teplote lozisek, na vulich v loziskach a tak. NApriklad tvrde chromovane pistni krouzky maji mensi treni nez litinove...
Dvoustrojove zarizeni bude mit ztraty opraoti jednostrojovemu vyssi o treni na ulozeni jedny klikovky a ztraty na retezovym prevodu.

ad 4

pouziti tohohle kompresoru se mi zda naopak velice vyhodne, protoze mi to resi spoustu problemu - ucpavky a tak. Konstrukce je jako tlakova skrin, protoze tam behal freon, takze pohoda. Ztraty trenim nejsou nijak sileny, zalezi na oleji, a vubec provozu. Kdyz budu mit chut, tak to muzu osetrit kluznym lakem a mohlo by to behat na skoro bez oleje. Zatizeni bude daleko mensi nez v kompresorovym rezimu, takze muzu i tak pouzit ridkej olej pro snizeni ztrat.

Jak se rika: Vaha cmelakova tela vzhledem k nosnosti jeho kridel mu cini absolutne nemozny aby letal, on to vsak nevi a tak vesele leta!

Pokrocil sem s rezanim a horka hlava ma tvar vyrezanej, jeste musim zapilovat rezne plochy, at to trochu sedi a ma rozmery a je to kolme, rovnobezne a tak. Pak prijde na radu dosedaci plocha a bude pripravenona vrtani kanalu.

Ostatnim dekuji za nabidky pomoci a drzeni palcu 8)
Preju krasny vikend!

Zdravi Stirling
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


StepanPepan
Zasloužilý člen
Příspěvky: 255
Registrován: pát 02 dub 2010 11:39
Dostal: 1 poděkování

...

Příspěvek od StepanPepan »

Zapomněl jsem napsat, že jsem zadával 250 ccm, což je asi přehnaný údaj.

Používám tento kalkulátor:

http://www.bekkoame.ne.jp/~khirata/acad ... implee.htm

při zadávání tlaku se tam místo desetinné čárky musí dělat tečka.

PNG: v MS Malováni jsem otevřel soubor a uložil ho jako PNG. 16 kB.

K tomu tření - fakt by mě ta práce potřebná na protočení o jednu otáčku zajímala...


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

poznámka

Příspěvek od Akord »

Jenom se ohradím, a zopakuju, že jsem se zúčastnil konstrukce 2 stirlingu o výkonu 500W a 3kW, první alfa, druhý beta. Nesmyslné poznámky a provokace o teoretizování v blíže neurčeném množném čísle nejsou namíste. Mohu se tedy adekvátne bavit jenom s tím, komu se neco podobné aspoň samo točilo.


chiq
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1546
Registrován: čtv 01 lis 2007 8:41
Bydliště: Trnavský kraj
Dal: 2 poděkování
Dostal: 1 poděkování

Re: 4

Příspěvek od chiq »

:good: Držím palce!
Pevné nervy, psy štekajú ale karavána ide ďalej!


beldy
Starší člen
Příspěvky: 170
Registrován: ned 25 říj 2009 10:15
Bydliště: Podtatransko
Dostal: 2 poděkování

stirling?

Příspěvek od beldy »

Ja myslim, ze atmosfericky stirling zo spalovacieho motora zostrojit nepojde. Jeho vykon totiz neprekona ani straty trenim v mechanike takehoto motora. Pretoze sa uz nemozem pozerat ako sa tu trapite, predkladam moje riesenie problemu. Pricip je uplne jednoduchy, az primitivny.
Pre tento motor pouzijem napr. klasicky dvojtakt(dal by sa aj stvortakt, ale naco). Dvojtakt bude mat specialne upravenu hlavu, a to tak, ze kompresny priestor bude stale vyhrievany na vysoku teplotu z vonkajsieho zdroja. Teraz dvojtakt roztocim(sanie naplno), studeny vzduch sa vtlaci do horuceho kompresneho priestoru, kde sa zohreje a nasledne z vetsou energiou vrati piest dole. tam bude vyplachnuty cerstvym studenym vzduchom zo sania a dej sa opakuje. Samozrejme to je len princip, Realne treba pre kompresny priestor oddelit vstup od vystupu ventilmi, pre zvetsenie rozsahu pouzitelnych otacok. Dalej je mozne pouzit riadene ventily a kompresnu nadrz s rekuperatorom a rozsirit moznosti motora o rekuperaciu energie pre pripad ze je hlava vyhrievana ale vykon netreba. Tak vela stastia...


Sebestačnosť = SLOBODA!!!
martin11
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4090
Registrován: čtv 17 led 2008 16:08
Dal: 384 poděkování
Dostal: 243 poděkování

stirling z 2 taktu

Příspěvek od martin11 »

Zdravím...jen technická poznámka....jak 2takt budeš mazat...???....m11 :lol:


... věřím, že se " TO " povede ......
beldy
Starší člen
Příspěvky: 170
Registrován: ned 25 říj 2009 10:15
Bydliště: Podtatransko
Dostal: 2 poděkování

mazanie 2 taktu

Příspěvek od beldy »

Mazanie dvojtakov bolo cekom uspesne vyriesene systemom oil master napr. motorky bizon...


Sebestačnosť = SLOBODA!!!
martin11
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4090
Registrován: čtv 17 led 2008 16:08
Dal: 384 poděkování
Dostal: 243 poděkování

Re: mazanie 2 taktu

Příspěvek od martin11 »

beldy píše:Mazanie dvojtakov bolo cekom uspesne vyriesene systemom oil master napr. motorky bizon...
...bohužel jsi mimo mísu.....u bizona byl oilmaster...ale dávkovalo to olej do benzinu.....a tím se motor mazal...!!!!!....u stirlingu bude mediem pro pohon pouze horký vzduch.... :idea: .....m11 :lol:


... věřím, že se " TO " povede ......
1220
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1719
Registrován: úte 09 led 2007 12:49
Bydliště: Praha
Dal: 1 poděkování
Dostal: 20 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Uvnitř

Příspěvek od 1220 »

stirlingu přece může být to samé jako v klimatizacích, tzn např freon + spec olej, a tím je zaručeno mazání........
u klasického dvoutaktu je ale cesta plynů celkem klikatá a ztráty značné, neříkám ale že by to nešlo.....
no nic
Naproti tomu čtyř takt potřebuje vyřešit zejména časování ventilů úplně jinak.
nejlepší ale bude nový stroj, když už,
ale na přestavbě si člověk moc věcí ujasní .........
K.
Tady jsou široké mísy - ba přímo koryta Martine :lol:


Uživatelský avatar
poota
Zasloužilý člen
Příspěvky: 5830
Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
Bydliště: Praha
Dal: 1692 poděkování
Dostal: 2418 poděkování

Re: stirling?

Příspěvek od poota »

U Stirlingu je potřeba mít dva prostory, jejichž objem se mění stejně, ale s 90ti stupňovým posunem.
Dvoutakt má pro jeden válec sice dva prostory, ale
1.) nestejně velké - ojnici nelze utěsnit, je nutný křižák
2.) nevhodně propojené - prepouštěcí kanál se otevírá pozdě, a navíc co s výfukovým? Jak zařadit chlazení a regeneraci?
3.) s posunem o 180 stupňů - musel by se využít sousední válec čtyřválce - ty ve dvoutaktu neznám, snad spřáhnout dva motory z Trabanta
Srdce mi sice krvácí, ale dvoutakt by se předělával mnohem hůř, než čtyřtakt.

Zdravím - poota


Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe
Uživatelský avatar
poota
Zasloužilý člen
Příspěvky: 5830
Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
Bydliště: Praha
Dal: 1692 poděkování
Dostal: 2418 poděkování

Re: Uvnitř

Příspěvek od poota »

1220 píše:..Naproti tomu čtyř takt potřebuje vyřešit zejména časování ventilů úplně jinak. ..
Bez ventilů - dvěma čtyřtaktům demontovat hlavy a spojit je proti sobě společnou "hlavou", která bude regenerátorem. Klikové hřídele spřáhnout řetězem s posunem 90 stupňů. Chladicí okruhy zachovat oddělené, jedním vyhřívat a druhým chladit. Pracovní náplň hélium, které bude účinnější i bez přetlaku. Profuky z klikových skříní vracet kompresorkem zpátky nad písty, snadno tak lze regulovat výkon řízením přetlaku. Dořešit mazání "ležících" motorů a je hotovo.
Hubou je to na to tata :lol:

Zdravím - poota
P.S. Kdyby někdo předpokládal potíže s vyvážením, tak ať použije řadové šestiválce, které jsou dokonale vyvážené už "od přírody".


Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe
beldy
Starší člen
Příspěvky: 170
Registrován: ned 25 říj 2009 10:15
Bydliště: Podtatransko
Dostal: 2 poděkování

Re: mazanie 2 taktu

Příspěvek od beldy »

martin11 píše:
beldy píše:Mazanie dvojtakov bolo cekom uspesne vyriesene systemom oil master napr. motorky bizon...
...bohužel jsi mimo mísu.....u bizona byl oilmaster...ale dávkovalo to olej do benzinu.....a tím se motor mazal...!!!!!....u stirlingu bude mediem pro pohon pouze horký vzduch.... :idea: .....m11 :lol:
nemyslim, olej sa nemiesil priamo s benzinom, ale po kvapkach sa pridaval do sania, tak aby stekal skor po stenach. Spotreba oleja vysla radovo mensia. Okrem toho, kedze sa nejedna o agresivne prostredie vzduch) je mozne pouzit samomazne materialy.


Sebestačnosť = SLOBODA!!!
jarda ovčák
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1252
Registrován: čtv 19 lis 2009 9:24
Bydliště: Svitavy
Dal: 9 poděkování
Dostal: 99 poděkování

mno....

Příspěvek od jarda ovčák »

Jsem z důvodu mazání přemýšlel o stirlingu na páru, místo vzduchu či hélia....
Voda maže dobře, takže......by tuhle a támhle kondenzovalo a mazalo a stékalo.....
Samomazný matrjály jsou samomazný jen někdy. Proto herr štaufer a jeho mazničky pomohli té průmyslové revoluci víc, než si umíme představit. Přeci jen ten jakejkoli film čehokoli je lepší, než nic.......Jináč, můj sen byl postavit dva wartburgy proti sobě jako stirlingy.....


Uživatelský avatar
poota
Zasloužilý člen
Příspěvky: 5830
Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
Bydliště: Praha
Dal: 1692 poděkování
Dostal: 2418 poděkování

Re: mno....

Příspěvek od poota »

jarda ovčák píše:....Jináč, můj sen byl postavit dva wartburgy proti sobě jako stirlingy.....
Není to dobrý sen!
Dvoutaktní válce jsou samá díra a to by dost vadilo.
Navíc 3 nebo 6 válců jsou pro Stirlinga dost nešikovný počet.

Zdravím - poota


Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe
Odpovědět

Zpět na „Přestavba motoru Š120 na stirling“